Jongeren aan de slag met energie tijdens onderwijsproject met hackaton

09-09-2022
171 keer bekeken 0 reacties

Aan het begin van het nieuwe schooljaar gaan 35 teams van Technasium-, VO- en mbo-scholen in de drie noordelijke provincies aan de slag met de scholenchallenge ‘Wij hebben de toekomst’. Het doel is om innovatieve oplossingen te bedenken voor vraagstukken rondom energie.

Op 15 en 16 september 2022 beginnen de leerlingen met een hackathon op hun eigen school. Daarna gaan ze met hun klas aan de slag om het idee uit te werken. Tien weken later presenteren ze hun ideeën aan een jury in het provinciehuis in Assen.

Initiatief van de scholenchallenge komt vanuit een samenwerking tussen het Nationaal Programma Groningen, het Lectoraat Ondernemen in Verandering en Stichting Technasium. In Drenthe wordt de scholenchallenge medegeorganiseerd door de Regionale Energie Strategie regio Drenthe. Wethouder Kirsten Ipema van gemeente Noordenveld, vertelt: “Het is een goede zaak dat jongeren zich over energievraagstukken buigen. Zij hebben een frisse blik en laten zich minder tegenhouden door ‘dit kan niet’ of ‘dit werkt niet’. We zijn erg benieuwd naar de ideeën die gaan ontstaan.”

Non-stop bezig op school
Tijdens de hackathon gaat elk team, met daarin vier tot zes deelnemers, 30 uur non-stop op school bezig met het uitwerken van een idee. Ze kunnen daarvoor kiezen uit de volgende vier vraagstukken, met elk een eigen opdrachtgever: het mixen en balanceren van verschillende energievormen (EnTranCe), het inzetten van energiebesparingen/-opbrengsten voor het oplossen van sociaal maatschappelijke problemen (Lectoraat Ondernemen in Verandering), bewustmaking van de invloed van het gedrag op CO2-uitstoot via gaming of simulatie (IT HUB Hoogeveen) en het inzetten van natuurlijke oplossingen bij de energietransitie (Spark the Movement). De deelnemers kunnen aan het einde van de hackathon een prijs winnen voor het beste idee, het meest creatieve idee en het beste teamwork. De scholenchallenge eindigt 10 weken later, op vrijdag 11 november 2022 met een pitch in het provinciehuis. De meest kansrijke oplossing in elke provincie wint de provinciale challenge en krijgt ondersteuning voor het (laten) uitvoeren van hun idee.

Social Lab Drenthe
De scholenchallenge en de hackaton zijn ontstaan uit het Social Lab Drenthe. Het Social Lab, georganiseerd door RES-regio Drenthe in samenwerking met JongRES Drenthe, vond plaats in het najaar van 2021. De centrale vraag was: hoe kunnen we de kennis, wijsheid en innovatiekracht van alle generaties gebruiken om de transitie naar een duurzame Drentse samenleving radicaal te versnellen? Eén van de 5 ontstane ideeën is het organiseren van de scholenhallenge die start met een hackaton op middelbare scholen en MBO’s waarbij (technische) duurzaamheidsvraagstukken centraal staan. Henk Lukken van Stichting Technasium en deelnemer aan het Social Lab vertelt: “Het is belangrijk om te onthouden dat de scholenchallenge een project is ván jongeren, door jongeren. Het gaat over hun toekomst en het is dan ook hun podium. Het Social Lab zelf is dan wel afgerond, maar het netwerk is nog steeds actief en in beweging, daar hopen we nu mooie resultaten mee te behalen.”

Aantal deelnemers
In Drenthe doen 13 teams van 6 scholen, met in totaal 76 deelnemers en 13 begeleidende docenten mee.

Afbeeldingen

X (voorheen Twitter)

Cookie-instellingen