Scholenchallenge ‘Wij hebben de toekomst’ levert vier winnende ideeën op

22-09-2022
228 keer bekeken 0 reacties

Afgelopen donderdag 15 en vrijdag 16 september vond de scholenchallenge ‘Wij hebben de toekomst’ plaats, waarin 185 scholieren van technasium-, vmbo- en mbo-scholen uit Drenthe, Friesland en Groningen zich 30 uur lang bogen over energiekwesties.

Met als resultaat van de hackathon vier winnende ideeën voor het ontwikkelen van een game, meer energie opwekken op school en een website waarop je energie kan verhandelen.  

Winnaars 
Uit de hackathon, die vanuit studio Emmen werd uitgezonden, kwamen vier winnaars uit de bus: 

  • ‘Overall winnaar’ is team Takomst van het Stellingwerf College in Oosterwolde. Zij kwamen met het idee om een game te ontwikkelen die gericht is op het verminderen van de ecologische voetafdruk. 
  • De prijs ‘Best design’ voor het team Micro Champions van CSG Liudger uit Drachten. Zij bedachten allerlei oplossingen om op school meer energie op te weken, zoals energieopwekkende tegels. 
  • De prijs ‘Meeste impact’ voor het team Klavertje Vier van het Dr. Nassau College Quintus uit Assen. Zij bedachten een online platform voor het verhandelen van energie. 
  • De publieksprijs voor het team Hackathon Strijd van het Praedinius Gymnasium uit Groningen. Zij hebben een game bedacht waarmee je terug en vooruit kan in de tijd. De gevolgen van de keuzes die je maakt, bepalen de toekomst. 

Creativiteit en optimisme 
Henk Lukken van Stichting Technasium en Jorien de Leeuw van het Nationaal Programma Groningen kijken terug op een succesvolle hackathon. ‘De relatief jonge leerlingen en studenten leveren kwalitatief hoogwaardige oplossingen en pitchfilmpjes af. Er zitten oplossingen en ideeën bij die veel potentie hebben. De variatie in oplossingen is erg leuk om te zien, en vooral de creativiteit en het optimisme waarmee deze worden bedacht.’ 

Pitch op 11 november 
De komende acht weken werken alle teams in hun klas hun ideeën verder uit tot uitvoerbare oplossingen. Tijdens een Dragons‘ Den, een pitch, presenteren de teams hun uitwerking in één van de drie provinciehuizen. Voor de meest kansrijke oplossing(en) in elke provincie is kennis, een netwerk en een startbedrag beschikbaar voor het (laten) uitvoeren van het idee. De scholenchallenge vind gelijktijdig plaats in alle drie noordelijke provincies. In Drenthe wordt de challenge mede georganiseerd door de Regionale Energiestrategie regio Drenthe. 

Afbeeldingen

X (voorheen Twitter)

Cookie-instellingen