De RES op scholen

De jeugd heeft de toekomst. Daarom is het belangrijk dat scholieren en studenten meedenken over de vraagstukken van de energietransitie. Om dat te realiseren, zet RES-regio Drenthe verschillende middelen in.

Scholenchallenge

Innovatieve oplossingen bedenken voor energievraagstukken. Laat dat maar aan de jeugd over! Tijdens de 1e Scholenchallenge ‘Wij hebben de toekomst!’ in 2022 gingen teams van Technasium-, VO en MBO-scholen in de drie noordelijke provincies ermee aan de slag. De challenge startte met een hackathon, waarin studenten en leerlingen 30 uur non-stop op school hun idee uitwerkten. Acht weken later volgde in de provinciehuizen van Drenthe, Friesland en Groningen de finale, waarin teams de uitwerking van hun idee tot een uitvoerbare oplossing presenteerden. Het team van het Dr. Nassau College Quintus uit Assen won de hoofdprijs. Hun idee: wie een overschot aan energie heeft, deelt dit met anderen in de wijk of buurt of zet het op de buurtaccu. Provincie Drenthe en RES-regio Drenthe begeleiden het team bij de daadwerkelijke uitvoering van het idee en dragen zo nodig financieel bij voor onderzoek, uitwerking en/of prototyping. Binnen het netwerk van bedrijven, overheden en kennisinstellingen wordt de beste plek gezocht voor uitvoering van het idee.

Het initiatief voor de scholenchallenge kwam voort uit een samenwerking tussen het Nationaal Programma Groningen, het Lectoraat Ondernemen in Verandering en Stichting Technasium. In Drenthe werd de scholenchallenge mede georganiseerd door RES-regio Drenthe.

Energie-voor-Drenthe bordspel

RES-regio Drenthe ontwikkelde het ‘Energie-voor-Drenthe bordspel’. Dit kan je zelf printen en inzetten in de klas. Leerlingen leren zo alles over het opwekken en besparen van energie, op een laagdrempelige manier. 

We zijn druk bezig met het ontwikkelen van het bordspel en in de testfase beland. Zodra het spel klaar is, vind je het hier. Houd de website in de gaten!  

Afbeeldingen

Cookie-instellingen